Van writer’s block naar runner’s high

Het was 2010, en ik was bezig met de laatste loodjes van mijn proefschrift. Zoals de meesten van jullie weten kan ik niet goed stilzitten. Op een dag besloot ik uit pure frustratie een rondje te rennen. Wat begon als een uitputtingsslag (na een paar honderd meter vroeg ik me hijgend af waarom je jezelf dit in godsnaam aan zou doen), groeide uit tot een vorm van ontspannende inspanning.

Steeds vaker merkte ik dat er een bepaalde helderheid ontstond tijdens het rennen. Ideeën en oplossingen die me uren gepieker gekost zouden hebben, kwamen als vanzelf naar boven. Een soort geheim wapen tegen writer’s block en een bron van creativiteit. Hoewel ik soms iets te fanatiek was en mezelf voorbij rende, leerde ik ook veel beter om te genieten van het moment, de rust en de natuur. Althans, meestal dan. Recent had ik een iets andere ervaring…

Dochterlief gaat soms mee op de fiets of op de skeelers. Laatst twijfelde ze eindeloos of ze wel of niet mee zou gaan. Na een aantal keer “wel, niet, wel, niet” was ik het zat en zei: "Ik ga nu hardlopen. Blijf gerust thuis. Ik zie je over een half uurtje." Waarschijnlijk kreeg ze last van een schuldgevoel, want ze besloot alsnog achter me aan te skeeleren. Tegen de tijd dat ze dat deed, was ik al zo'n eind op weg dat ze me niet meer kon zien. Onderweg dacht ik twee keer "mama" te horen, maar ik dacht dat mijn verbeelding met me op de loop ging. Totdat ik een melding op mijn horloge kreeg dat de bel thuis ging……….Ze was dus tóch achter me aangekomen, maar had gelukkig het verstand gehad om naar huis te gaan. Ze had zich echter niet bedacht dat als je de garagepoort achter je dichtdoet, die niet meer vanzelf opengaat. Het was één van mijn snellere 5 kilometers…Tegen de tijd dat ik thuis kwam was ik alle adrenaline kwijt en hebben we er vooral om moeten lachen.

Hardlopen heeft me veel meer gegeven dan een fit gevoel. Door naar buiten te gaan, bekijk je uitdagingen letterlijk vanuit een ander perspectief. Dus: als mijn gedachten op hol slaan, ga ik een stukje hardlopen.



Reacties