Het is bijna kerst. Tijd om de balans op te maken.

๐˜Š๐˜ฉ๐˜ณ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ฎ๐˜ข๐˜ด ๐˜จ๐˜ช๐˜ท๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ถ๐˜ด ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ต๐˜บ ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ถ๐˜ด๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต๐˜ข๐˜ฏ๐˜ต ๐˜ต๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ถ๐˜ด – ๐˜‹๐˜ข๐˜ท๐˜ช๐˜ฅ ๐˜Š๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฏ

Het was een roerig jaar. Niet alleen in mijn eigen leven, maar ook in de rest van de wereld wordt er een groot beroep gedaan op onze veerkracht. Kerst is voor mij een mooi moment om me even helemaal onder te dompelen in gezelligheid. Lichtjes aan, veel kerstkoekjes eten, veel foute kerstfilms kijken, veel spelletjes doen en veel gedichten schrijven.

Onder de kerstboom liggen er maar liefst vijf. Een terugblik op de belevenissen van het afgelopen jaar, uiteraard met een flinke dosis humor. Wekenlang kan ik me hierom verkneukelen. Goochelen met woorden vind ik echt leuk en het mooie is, dat ik tegelijkertijd de balans opmaak. Wat is er allemaal gebeurd het afgelopen jaar? Wat hield mij en mijn naasten bezig? Thuis, maar ook op het werk. Welk verdriet was er? En wat was juist hilarisch?

Trouwens, over werk gesproken, ook daar heb ik de balans opgemaakt. En gekeken naar wat er allemaal goed ging.
- Zoals de lancering van de voorlichtingsfilm “naar de operatiekamer”. Die was er niet geweest zonder het patiรซntenpanel: https://lnkd.in/emnWWcG2
- De energie die ik krijg van ons AYA-team en het vooruitzicht dat we het komend jaar de samenwerking in de regio gaan versterken.
- Maar ook de mijlpalen die we hebben bereikt als communicatieteam en de verdere uitwerking daarvan in 2024.
- En, last but not least, de moeilijke-woorden-en-afkortingen-lijst die er nu echt is. Ik hoop dat we een duwtje in de goede richting geven: noem het beestje bij de naam als het kรกn en durf te vragen als je iets niet begrijpt.

Na al die overpeinzingen ben ik in elk geval tot de conclusie gekomen dat ik wat milder mag zijn voor mezelf. Dat het maken van moeilijke keuzes enorm veel ruimte kan geven. Dat dat een proces is en je vooral niets moet afdwingen. Je groeit ervan als mens. En dat ik een heleboel prachtige mensen om mij heen heb met wie ik kan lachen en huilen (soms tegelijk).

Het klinkt bijna als een (foute?) kerstfilm hรจ? Nou ja, niet helemaal, want het troostrijke van die kerstfilm is de voorspelbaarheid. En dat is nou nรจt wat het leven niet is.



Reacties