"Wat doe jij voor werk?" Een vraag die iedereen wel eens krijgt. Ben je timmerman, chef-kok, arts of journalist, dan hebben de meeste mensen wel een idee wat je doet.
In mijn geval vergt het altijd wat uitleg. We werden in de
summerschool "Journalistiek en Effectief schrijven" uitgedaagd ons werk in
veertig woorden te omschrijven. Pfoe. Dat viel nog niet mee. Ik heb een poging
gedaan: “Ik maak en verbeter voorlichting voor patiënten met kanker en hun
naasten. Ook werk ik aan duidelijke communicatie. Denk hierbij aan een
nieuwsbrief voor medewerkers en patiënten en aan informatie op onze website
zoals praten over kanker met het gezin”.
Heb je een beeld?
Voor mijn werk schrijf ik dus veel. Wil je wetenschappelijke
uitkomsten delen met de wereld? Kom maar op. Voor mij een mooie gelegenheid om iets
ingewikkelds te vertalen naar "normale taal". Na mijn studie
Gezondheidswetenschappen ben ik onderzoek gaan doen. Tijdens het schrijven van
mijn proefschrift heb ik het meeste plezier beleefd aan het maken van de
samenvatting voor de niet-wetenschapper (en die was niet eens verplicht).
Krijg je al een iets beter beeld?
Na dat proefschrift was ik wel even klaar met de hardcore
wetenschap en heb ik mijn carrière voortgezet in de patiëntenzorg. Als
genetisch consulent ging ik aan de slag bij de afdeling Klinische Genetica
(huh, wat?). Leg maar eens uit aan de persoon die tegenover je zit, dat zij een
risico van 50% heeft om de mutatie in het borstkankergen geërfd te hebben. En
wat dat voor gevolgen heeft. En hoe je dat met DNA-onderzoek (DNA??) kunt
aantonen. En wat daar de voor- en nadelen van zijn. Niet eenvoudig. Dat was ook
precies wat ik merkte: dat wij als professionals nog veel te vaak vakjargon
gebruiken. Té veel informatie willen geven en niet voldoende aandacht hebben
voor de mens áchter de patiënt. Dat kan anders en beter dacht ik. De tijd was
rijp om de overstap te maken naar mijn huidige baan.
Eenvoudig is het niet. Want hoe je schrijft is niet alleen
een kwestie van persoonlijke smaak, maar ook afhankelijk van de context en je
doelgroep. Waar je je in een blog een boel kunt veroorloven, moet je voor een
website of patiëntinformatie toch iets genuanceerder zijn. Hoe maak je iets
eenvoudig dat ingewikkeld is, zonder het simpel te maken? Voor mij een
uitdaging die ik met veel plezier aanga.
Beeld compleet?
Reacties
Een reactie posten