De woordkunstenaar

Mijn vader heeft vele hobby’s. Eén daarvan is toch wel heel bijzonder: Buuttereednen. Misschien bekender onder de naam “Tonpraten”. Elf minuten lang een humoristisch verhaal vertellen met een duidelijke rode draad. In 1997 won hij de Limburgse Buutte kampioenschappen met het typetje “de Meuge”. Oftewel, de man die altijd moe is. Inspiratie haalt hij uit het dagelijks leven, maar ook uit de actualiteit. Zijn grappen en de woordspelingen werden altijd uitgetest op vrouw en kinderen. Later moesten ook zijn schoonzonen eraan geloven.

Een van pa’s vondsten ken ik ondertussen uit mijn hoofd. Hij vertelde over hoe hij mam ontmoette. En dat zij zo’n prachtig meisje was. Een vrouw die werkelijk alles van het ABC had. Ze was aardig, beeldig, capabel, degelijk, enorm, fantastisch, geweldig, heerlijk, idyllisch, jofel, knap, lief…….x, y, zalig. Hij werd ook wel de woordkunstenaar genoemd. Een titel die hij absoluut waardig is.

Ik vond het normaal als kind dat pap op de bühne stond. Wist niet beter dan dat hij grappig was en mensen aan het lachen maakte. Totdat ik ging studeren. En zelf voor publiek moest presenteren. Ik hoefde de mensen niet eens aan het lachen te maken (liever niet zelfs) en de zenuwen gierden al door mijn lijf. Ik kreeg diep respect voor pap. Want je werk voor een groot publiek presenteren is één ding, maar de mensen aan het lachen maken? Dat is toch echt een andere tak van sport.

Die creativiteit met woorden zit wel een beetje in de familie. Als we bij elkaar zijn liggen we om de haverklap in een deuk vanwege de een of andere (flauwe) woordgrap. En de gedichten met kerst, dat is pas echt een feestje.

Pap schrijft nog steeds buutten. Elk jaar schittert hij op het podium van de Holtumse revue. Machtig trots ben ik dan. Ik ben dankbaar dat ik dit stukje DNA van hem heb geërfd. Volgens mij kan ik het ook al best aardig, bondig, creatief, doortastend, eerlijk, foutloos, gracieus, humoristisch, idealistisch, joviaal, krachtig, luchtig, magistraal, nieuwswaardig, openlijk, prachtig, quarantaine-proof, rationeel, sfeervol, (met een) twist, uitmuntend, vrijgevochten, waarachtig, x, y, zalig….

Pap als "de Meuge" in de Houtumse Revue



Reacties